Prawa Pacjenta
Prawa pacjenta reguluje ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U.2012.poz.159 ze zmianami).
Tekst ustawy dostępny jest np. na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta.
- Prawo do świadczeń zdrowotnych
- Prawo do informacji
- Prawo do wyrażania zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
- Prawo do tajemnicy informacji
- Prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych:
- Prawo do zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
- Prawo do dokumentacji medycznej
- Prawo do poszanowania intymności i godności
- Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej
- Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
Skargi i wnioski
Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Prezesa Zarządu Spółki, jak również do przesłania skargi za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres poczty elektronicznej: sekretariat@szpitalrabka.pl
Skarga w formie pisemnej powinna zawierać wskazanie osoby od której pochodzi, jej adres, numer telefonu, adres e-mail oraz precyzyjny opis zdarzenia. W przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia. Skargi anonimowe nie będą rozpatrywane.
Prezes Spółki: Witold Latusek przyjmuje pacjentów w sprawach skarg i wniosków w każdą środę w godz. 13.00 – 15.00 w siedzibie Spółki w Rabce Zdrój ul. Słoneczna 3.
Osoby z niepełnosprawnością w sprawie skarg i wniosków przyjmowane są przez Prezesa Zarządu lub osobę przez niego upoważnioną, w budynku administracyjnym w pokoju: 1.6. (parter) po uprzednim umówieniu telefonicznym (tel.: 18 26 85 701).
Zgłoszona skarga jest rozpatrywana przez dyrekcję Spółki bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia złożenia lub wpłynięcia skargi, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
Ponadto skargi pacjentów są przyjmowane przez:
- Telefoniczną Informację Pacjenta (Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta) :
Tel: 800 190 590; e-mail: sekretariat@bpp.gov.pl
czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 -15.00; - Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
01-231 Warszawa, ul. Płocka 11/13;
Tel.: (22) 532 82 50; e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl - Dział Skarg i Wniosków Małopolskiego Oddziału NFZ w Krakowie
34-315 Kraków, ul. Wadowicka 8w,
tel. 12 29 88 303; e-mail: dsiw@nfz-krakow.pl
Informacje na temat Praw pacjenta znajdują się do wglądu w każdej komórce organizacyjnej Spółki Szpital Miejski w Rabce Zdroju sp. z o. o. prowadzącej działalność leczniczą.
Zespół d.s. etyki
W Spółce funkcjonuje powołany przez Prezesa Zarządu Zespół ds. Etyki, do którego mogą zwracać się pracownicy Spółki oraz pacjenci i inne osoby z problemami natury etycznej, kierując zapytania i skargi na adres: komisjaetyki@szpitalrabka.pl
Opieka duszpasterska
Jednym z podstawowych praw każdego pacjenta jest prawo do opieki duszpasterskiej.
W „Szpitalu Miejskim w Rabce – Zdroju” Sp. z o. o. zapewniona jest możliwość realizacji potrzeb religijnych i dostępu do opieki duszpasterskiej, zgodnie z przekonaniami religijnymi hospitalizowanych pacjentów. Pacjenci mają równe prawa do świadczeń zdrowotnych i opieki medycznej i nie mogą być one uzależnione od przekonań lub wyznania.
Pacjent ma prawo w każdej chwili wezwać duchownego swojego wyznania. Może zrobić to osobiście, z pomocą najbliższych lub może poprosić o pomoc personel pielęgniarski. Szczegółowe informacje dotyczące opieki duszpasterskiej dostępne są na tablicach ogłoszeń poszczególnych Oddziałów.
Opieka psychologiczna
Każdy pacjent leczony w Naszym szpitalu ma prawo skorzystać z opieki psychologicznej. Zakres opieki wyznaczają problemy związane z chorobą i hospitalizacją.
Psycholog służy wsparciem i radą w chorobie, w związku z pobytem w szpitalu. Pomaga także poradzić sobie z diagnozą oraz przejść proces leczenia szpitalnego.
Wystarczy, że Pacjent lub ktoś z jego bliskich wskaże potrzebę kontaktu z psychologiem pielęgniarce lub lekarzowi, informacja ta dotrze do naszego psychologa.