Produkty i potrawy

Zalecane

Przeciwwskazane

Napoje

Woda przegotowana, wody mineralne, słaba herbata, herbata zielona, kawa zbożowa, soki z warzyw, owoców, napoje z kwaśnego mleka i warzyw ,napoje z serwatki i warzyw, mleko chude, chudy jogurt i kefir, w ograniczonej ilości kawa rozpuszczalna z mlekiem

Kawa natur. ze śmietanką, napój z owoców i śmietanki, tłuste mleko, napoje alkoholowe, jogurt pełnotłusty

Pieczywo

Pieczywo z pełnego ziarna, chleb razowy graham, chleb pełnoziarnisty, chrupki, bułki grahamki, w umiarkowanych ilościach pieczywo jasne i półcukiernicze

Pieczywo z dużą ilością żółtek i tłuszczu/p>

Dodatki do pieczywa

Chude wędliny, szynka, polędwica, drobiowe, pasty z 
mięsa i warzyw, ryby morskie, ser twarogowy chudy, chudy serek homo, dżemy niskosłodzone, w ogr. ilości: masło, margaryna, miód, jaja, sery tłuste

Masło w dużych ilościach, tłuste wędliny, kiszka, konserwy, mięsne, pasztetowa,
salceson, smalec, ser twarogowy tłusty, sery topione

Zupy i sosy

Chude, jarzynowe, owocowe, krupniki, podprawiane jogurtem, kefirem lub zawiesiną z mleka i mąki,

chudy rosół, mleczne na mleku odtłuszczonym

sosy na wywarach z warzyw, np.: pietruszkowy, koperkowy, pomidorowy, potrawkowy, grzybowy, cytrynowy, chrzanowy, mleczny,

sosy zimne: owocowe, w ogr. il. sosy sałatkowe niskotłuszczowe

Na wywarach mięsnych, kostnych, tłuste, zagęszczone zasmażką, z dużą ilością śmietany

sosy zawiesiste, tłuste

majonezy, sosy ze śmietaną i dużą ilością tłuszczu

Dodatki do zup

Bułka, ryż , grzanki, kasze, makaron pełnoziarnisty, lane ciasto na białku, ziemniaki

kluski francuskie

>

Mięso, drób, ryby

mięso chude: cielęcina, jagnię, kurczak bez skóry, królik, indyk, chude ryby słodkowodne, ryby morskie, potrawy gotowane, pieczone w folii, pergaminie, duszone bez tłuszczu, w ograniczonej ilości młoda wołowina, schab i dziczyzna

tłuste gatunki: wieprzowina, baranina, podroby, gęsi, kaczki, potrawy nasiąknięte tłuszczem, smażone, pieczone w sposób tradycyjny,

Potrawy półmięsne i bezmięsne

budynie z mięsa, kasz, warzyw, z sera, warzywa faszerowane mięsem, makaron z mięsem, leniwe pierogi, kluski ziemniaczane, risotto, w ogr. ilości zapiekanki, kotlety z kaszy

Bigos, potrawy smażone, owoce smażone w cieście, placki ziemniaczane

Tłuszcze

Oleje: rzepakowy, słonecznikowy, sojowy, oliwa z oliwek, w ograniczonej ilości masło, margaryny miękkie

Smalec, słonina, boczek, łój, margaryny twarde, olej palmowy

Warzywa i owoce

Warzywa świeże i mrożone, owoce świeże i suszone, w niewielkiej ilości: orzechy laskowe, włoskie, pestki np. słonecznika

Warzywa solone, konserwowane

Ziemniaki

Gotowane, pieczone

Smażone: frytki, krążki

Desery

kompoty, kisiele, galaretki, leguminy z serka homogenizowanego, owoce z serkiem, musy owocowe, sałatki owocowe, budynie na chudym mleku

wszystkie produkty z dużą ilością tłuszczu i cukru np.: ciasta, torty, faworki, pączki, chałwa, czekolada

Przyprawy

sól max. 5 g dziennie, przyprawy korzenne, ziołowe, w ogr. ilości ostre przyprawy

ocet